حروف الفبا و تمرین آن ها
از من که بپرسید (شاید نظر دیگر مدرسین متفاوت باشد) مهم ترین مسئله در ترم اول یعنی استارت یادگیری دقیق حروف و خواندن می باشد. این مساله به حدی ضروریست که مشاهده شده که زبان آموزانی که در ترم اولیه نتوانستند حروف را به خوبی فرا بگیرند (اکثرا در ذهن خود آن ها و یا والدینشان این است که حالا در ترم های آینده بیشتر کار می کنند، و چه بسا که شاید اطلاع ندارند که در ترم های بعدی خود به خود فشار کاری و زبان اموزی بیشتر و سخت تر می گردد) در ترم های بعدی به مشکلات جدی برخوردند.
ما همیشه از زبان آموز و همچنین والدین آن ها می خواهیم که به صورت بسیار جدی به یادگیری حروف و خواندن آن ها اهمیت بگذارند و همیشه بسیار زیاد تمرین نمایند. حتی زبان آموزانی که از قبل حروف را فراگرفته بودند هم باید با شیوه های همان ترم لزوما تمرین نمایند.
برای خواندن نکات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.
زبان آموزان حتما باید با دقت و حوصله حروف را به صورت نوشتاری تمرین نمایند. دو نکته ی بسیار مهم در یادگیری حروف اهمیت زیاد دارد که متاسفانه اکثرا آن را جدی نمی گیرند:
1. همراه نوشتن حروف، نام آن حتما تکرار شود. (یادگیری را بسیار سرعت می بخشد.)
2. حروف را دقیقا طبق مراحل و شماره هایی که آموزش داده می شود بنویسند. ( برای مثال اگر در کتاب گفته شده است که حرف از بالا شروع می شود یا دایره را باید از ان نقطه شروع کرد، حتما به همان صورت بنویسند.)
اما شناسایی حروف به تنهایی کافی نیست. بلکه باید آن ها را در گروه ها یعنی کلمات تشخیص دهند و بخوانند.
برای یادگیری خواندن کلمات چند نکته و تمرین بسیار مد نظر است:
تمرین اول: هر کاتالوگ، کاغذ، جعبه وسال، تکه روزنامه و ... و هرچه که در آن حروف انگلیسی داشت را به زبان اموز بدهید و از او بخواهید که حروف اشنا و تمرین شده را در ان ها پیدا کند و اسم حرف را به شما بگوید. شاید باور نکنید اما این تمرین ساده معجزه می کند و بسیار خوب حروف ها را در ذهن زبان آموز شما حک می کند.
تمرین دوم: سپس سعی کنید از کلماتی استفاده نمایید که در زبان فارسی و انگلیسی مشترک است. برای مثال Bank-بانک --- Park-پارک --- Chips- چیپس --- Stop- استاپ یا ایست و ... شک نکنید که به وفور این کلمات موجود ایت که در زندگی روزمره خود با آن ها سر و کار داریم. انواع برند های تبلیغاتی، اسم ماشین ها، مدل گوشی های یا لوازم خانگی و همه و همه چیز هایی هستند که نوجوانان امروزی از ما بهتر می دانند. پس بهتر است با نشان دادن آن ها و خواستن از زبان آموز که حروف آشنا را پیدا کند و کلمه را حدس بزند هوش زبانی او را هم دخیل در یادگیری نماییم.
تمرین سوم: پس از این تمرین ها به سراغ کتاب درسی یعنی Magic Time بروید و از او بخواهید که کلمه های کتاب و درس های مورد نظر را بخواند. اصلا نترسید. درست است هنوز همه حروف را بلد نیستند اما این کلمات به قدری در کلاس با آن ها تمرین شده است که شک نکنید آن ها را حفظ هستند. تنها کاری که زبان آموزان باید انجام دهند این است که حروف های اشنا را در کلمات بیابند و از این طریق حدس بزنند و تشخیص بدهند که این کدام واژه است و این واقعا کار سختی نیست!